Grupa zaklasyfikowała jako aktywa w skonsolidowanym bilansie wartość firmy i znaki towarowe o niekreślonym okresie użytkowania do OWŚP, będących jednocześnie odrębnymi segmentami objętymi obowiązkiem sprawozdawczym.
Wartość firmy i marki o nieokreślonym okresie użytkowania są testowanie pod kątem utraty wartości raz do roku lub częściej, jeżeli występują przesłanki utraty wartości. Wartość firmy i marki zostały przypisane do niżej wymienionych OWŚP w celu przeprowadzenia testu na utratę wartości. Przypisanie do danego OWŚP lub grup OWŚP nastąpiło na podstawie oczekiwanych korzyści z połączenia, dzięki któremu ta wartość firmy powstała i zidentyfikowanych marek.
Grupa testuje całą wartość bilansową ośrodka wypracowującego środki pieniężne i w przypadku utraty wartości odpisy aktualizujące są odnoszone w pierwszej kolejności w stosunku do wartości firmy i nie podlegają odwróceniu. W przypadku całkowitego odpisu wartości firmy pozostała kwota straty z tytułu utraty wartości jest alokowana proporcjonalnie do marki i innych aktywów ośrodka wypracowującego środki pieniężne.
2016 | 2015 | |
---|---|---|
OWŚP „Usługi od klientów indywidualnych i biznesowych” | 8.583,4 | 8.214,4 |
Wartość firmy ujawniona na nabyciu Metelem Holding Company Ltd. | 7.982,5 | 7.982,5 |
Wartość firmy ujawniona na nabyciu Litenite Ltd. | 368,8 | - |
Wartość firmy ujawniona na nabyciu spółek tworzących serwis Ipla | 145,1 | 145,1 |
Wartość firmy ujawniona na nabyciu M.Punkt Holdings Ltd. | 52,0 | 52,0 |
Wartość firmy ujawniona na nabyciu Orsen Holding Limited | 16,3 | 16,3 |
Wartość firmy ujawniona na nabyciu INFO-TV-FM Sp. z o.o. | 10,7 | 10,7 |
Wartość firmy ujawniona na nabyciu IT Polpager S.A. | 0,2 | - |
Marka Ipla | 7,8 | 7,8 |
OWŚP „Nadawanie i produkcja telewizyjna” | 3.282,8 | 3.282,8 |
Wartość firmy ujawniona na nabyciu Telewizja Polsat S.A. | 2.360,2 | 2.360,2 |
Wartość firmy ujawniona na nabyciu Polskie Media S.A. | 34,8 | 34,8 |
Wartość firmy ujawniona na nabyciu Radio PIN S.A. | 4,8 | 4,8 |
Marka Polsat | 840,0 | 840,0 |
Marka TV4 | 33,7 | 33,7 |
Marka TV6 | 9,3 | 9,3 |
Wartości odzyskiwalne ośrodków wypracowujących środki pieniężne są ustalane na bazie kalkulacji wartości użytkowej. Kalkulacje te oparte są na zdyskontowanych przepływach pieniężnych przed opodatkowaniem i wykorzystują szacowane projekcje przepływów pieniężnych na podstawie aktualnych planów finansowych dla okresu 5 letniego do 2021 roku. Projekcje przepływów pieniężnych po 5 letnim okresie prognozy są szacowane przy użyciu krańcowej stopy wzrostu. Krańcowa stopa wzrostu nie przekracza długoterminowej średniej stopy wzrostu dla kraju, w którym Grupa prowadzi działalność.
Kluczowe założenia zastosowane do obliczenia wartości użytkowej
Obliczenie wartości użytkowej ośrodków „Usługi od klientów indywidualnych i biznesowych” i „Nadawanie i produkcja telewizyjna” jest najbardziej wrażliwe na następujące zmienne:
- stopy dyskontowe,
- stopa wzrostu zastosowana do szacowania przepływów pieniężnych poza okres planów finansowych.
Stopa dyskontowa – stopa dyskontowa odzwierciedla dokonany przez kierownictwo szacunek ryzyka typowego dla każdego OWŚP, z uwzględnieniem wartości pieniądza w czasie oraz ryzyko typowe dla danego składnika aktywów. Stopa dyskontowa została wyliczona z uwzględnieniem specyficznych warunków działalności Grupy i jej segmentów operacyjnych, w oparciu o średni ważony koszt kapitału (WACC). Stopa WACC bierze pod uwagę zarówno zadłużenie, jak i kapitał własny. Koszt kapitału własnego opiera się na zwrocie z inwestycji oczekiwanym przez inwestorów Grupy, a koszt długu oparty jest na oprocentowanych instrumentach dłużnych. Ryzyko specyficzne dla segmentu jest uwzględniane poprzez zastosowanie indywidualnego współczynnika beta. Współczynniki beta są szacowane co roku w oparciu o szeroko dostępne dane rynkowe.
Szacowana stopa wzrostu – stopy wzrostu bazują na szeroko dostępnych opublikowanych danych rynkowych.
Kluczowe założenia zastosowane do obliczenia wartości użytkowej w 2016 i 2015 roku:
Nadawanie i produkcja telewizyjna | Usługi dla klientów indywidualnych i biznesowych | |||
---|---|---|---|---|
2016 | 2015 | 2016 | 2015 | |
Krańcowa stopa wzrostu | 2% | 3% | 2% | 3% |
Stopa dyskonta przed opodatkowaniem | 9,9% | 9,7% | 9,4% | 8,2% |
Testy na utratę wartości marek i wartości firmy przypisanych do OWŚP „Nadawanie i produkcja telewizyjna” i „Usługi dla klientów indywidualnych i biznesowych” nie wskazywały na utratę wartości na dzień 31 grudnia 2016 roku.
Wrażliwość na zmiany założeń
Grupa uważa, że główne założenia przyjęte do testowania utraty wartości ośrodków wypracowujących środki pieniężne „Nadawanie i produkcja telewizyjna” i „Usługi dla klientów indywidualnych i biznesowych” na dzień 31 grudnia 2016 roku są racjonalne i oparte na doświadczeniu Grupy oraz prognozach rozwoju rynku, które są publikowane przez ekspertów z branży. Zarząd uważa, że żadna prawdopodobna zmiana w kluczowych założeniach, na których oparta jest kalkulacja wartości użytkowej wyżej wymienionych ośrodków wypracowujących środki pieniężne, nie spowodowałaby konieczności rozpoznania odpisu z tytułu utraty wartości.