NADAWANIE I PRODUKCJA TELEWIZYJNA

Ogólne
colr-orange

Kanał: Polsat

Kategoria: ogólnotematyczny

Dystrybucja sygnału: SD/HD

Początek nadawania: 05.12.1992

Grupa docelowa: wszyscy 16-49 lat

Zawartość programowa: Stacja oferuje bardzo szeroką gamę filmów fabularnych, seriali, tak polskich jak i zagranicznych, a także realizowane na podstawie umów licencyjnych, programy typu talent show. Na antenie istotne miejsce zajmuje również oferta sportowa.

Standard nadawania: naziemna/kabel/satelita

Dostępność: FTA

Zasięg techniczny: 99,9%

colr-orange

Kanał: Polsat 2

Kategoria: ogólnotematyczny

Dystrybucja sygnału: HD

Początek nadawania: 01.03.1997

Grupa docelowa: wszyscy 16-49 lat

Zawartość programowa: Powtórki programów, które miały premierę na innych kanałach Grupy

Standard nadawania: kabel/satelita

Dostępność: non‑FTA

Zasięg techniczny: 63,1%

colr-orange

Kanał: TV4

Kategoria: ogólnotematyczny

Dystrybucja sygnału: SD/HD

Początek nadawania: 01.04.2000

Grupa docelowa: wszyscy 16-49 lat

Zawartość programowa: Oferta programowa stacji to filmy, seriale, inteligentna rozrywka

Standard nadawania: naziemna/kabel/satelita

Dostępność: FTA

Zasięg techniczny: 99,8%

colr-orange

Kanał: Polsat 1

Kategoria: ogólnotematyczny

Dystrybucja sygnału: SD

Początek nadawania: 18.12.2015

Grupa docelowa: Polacy mieszkający za granicą

Zawartość programowa: Najnowsze polskie seriale Polsatu, hitowe produkcje, wyselekcjonowane z biblioteki programowej Polsatu, TV4, Polsat Cafe i Polsat Play

Standard nadawania: satelita

Dostępność: non-FTA

Zasięg techniczny: n/d

colr-orange

Kanał: TV6

Kategoria: rozrywkowy

Dystrybucja sygnału: SD

Początek nadawania: 30.05.2011

Grupa docelowa: wszyscy 16-49 lat

Zawartość programowa: Oferuje seriale fabularne, również animowane, telenowele, reality show, teleturnieje

Standard nadawania: naziemna/kabel/satelita

Dostępność: FTA

Zasięg techniczny: 94,6%

Sport
colr-orange

Kanał: Polsat Sport

Kategoria: sportowy

Dystrybucja sygnału: SD/HD

Początek nadawania: 11.08.2000

Grupa docelowa: mężczyźni 16-59 lat

Zawartość programowa: Pierwszy kanał sportowy w ofercie Grupy. Oferuje relacje sportowe, jak również audycje tematyczne. Najważniejsze dla stacji dyscypliny to: (i) siatkówka (Mistrzostwa Świata, Liga Światowa, World Grand Prix, Plus Liga, Orlen Liga), (ii) lekkoatletyka (np. Diamond League), (iii) piłka nożna, eliminacje do Euro 2016, (iv) piłka ręczna, (v) boks (vi) zawody KSW i MMA.

Standard nadawania: kabel/satelita

Dostępność: non‑FTA

Zasięg techniczny: 48,2%

colr-orange

Kanał: Polsat Sport Extra

Kategoria: sportowy 

Dystrybucja sygnału: SD/HD

Początek nadawania: 15.10.2005

Grupa docelowa: mężczyźni 16-44 lat

Zawartość programowa: Prezentuje ciekawe wydarzenia sportowe, relacje z najważniejszych turniejów tenisowych (np. Wimbledon) czy Liga Mistrzów piłki ręcznej

Standard nadawania: kabel/satelita

Dostępność: non‑FTA

Zasięg techniczny: 35,9%

colr-orange

Kanał: Polsat Sport News

Kategoria: sportowy

Dystrybucja sygnału: HD

Początek nadawania: 01.06.2011

Grupa docelowa: mężczyźni 16-44 lat

Zawartość programowa: Na ramówkę stacji składają się aktualności sportowe, a także relacje z wydarzeń sportowych oraz formaty publicystyczne

Standard nadawania: naziemna/kabel/satelita

Dostępność: FTA

Zasięg techniczny: 94,8%

colr-orange

Kanał: Polsat Sport Fight

Kategoria: sportowy

Dystrybucja sygnału: HD

Początek nadawania: 01.08.2016

Grupa docelowa: mężczyźni 16-49 lat

Zawartość programowa: Kanał poświęcony w całości sportom walki. Transmituje m.in. gale boksu zawodowego HBO, TOP Rank, Showtime, Matchroom czy mieszane sztuki walki spod szyldu KSW, MMA Attack, oraz relacje Polsat Boxing Night

Standard nadawania: satelita

Dostępność: non-FTA

Zasięg techniczny: 10,2%

Film i rozrywka
colr-orange

Kanał: Polsat Film

Kategoria: filmowy

Dystrybucja sygnału: SD/HD

Początek nadawania: 02.10.2009

Grupa docelowa: wszyscy 16-49 lat

Zawartość programowa: Szeroka oferta filmów. Światowe hity, filmy z czołówki box-office ale także produkcje kina niezależnego. Oferta oparta w znacznym stopniu na produkcjach wytwórni Sony Pictures Television International oraz 20th Century Fox TV

Standard nadawania: kabel/satelita

Dostępność: non‑FTA

Zasięg techniczny: 51,4%

colr-orange

Kanał: Polsat Café

Kategoria: lifestyle

Dystrybucja sygnału: HD

Początek nadawania: 06.10.2008

Grupa docelowa: kobiety 16-44 lat

Zawartość programowa: Oferta programów lifestylowych, o modzie, urodzie i stylu życia, kulinariach. W ofercie znajdują się produkcje własne, a także zagraniczne edycje różnych formatów

Standard nadawania: kabel/satelita

Dostępność: non‑FTA

Zasięg techniczny: 55,1%

colr-orange

Kanał: Polsat Jim Jam

Kategoria: dziecięcy 

Dystrybucja sygnału: SD

Początek nadawania: 02.08.2010

Grupa docelowa: dzieci w wieku 4-7 lat

Zawartość programowa: Oferta dziecięcych programów rozrywkowych

Standard nadawania: kabel/satelita

Dostępność: non‑FTA

Zasięg techniczny: 44,5%

colr-orange

Kanał: Polsat Romans

Kategoria: kobiecy

Dystrybucja sygnału: SD

Początek nadawania: 01.09.2013

Grupa docelowa: kobiety 16-49 lat

Zawartość programowa: Kanał przygotowany z myślą o kobietach, emituje filmy fabularne i seriale, zarówno polskie jak i zagraniczne

Standard nadawania: kabel/satelita

Dostępność: non-FTA

Zasięg techniczny: 46,4%

colr-orange

Kanał: Disco Polo Music

Kategoria: muzyczny

Dystrybucja sygnału: SD

Początek nadawania: 01.05.2014

Grupa docelowa: wszyscy 16-49 lat

Zawartość programowa: Kanał prezentuje muzykę disco polo, dance oraz muzykę biesiadną

Standard nadawania: kabel/satelita

Dostępność: non-FTA

Zasięg techniczny: 46,2%

colr-orange

Kanał: Polsat Music

Kategoria: muzyczny

Dystrybucja sygnału: SD

Początek nadawania: 26.09.2014

Grupa docelowa: wszyscy 16-49 lat

Zawartość programowa: Kanał o tematyce rozrywkowej, poświęcony muzyce pop i rock

Standard nadawania: kabel/satelita

Dostępność: non-FTA 

Zasięg techniczny: 40,8%

colr-orange

Kanał: Super Polsat

Kategoria: ogólnotematyczny

Dystrybucja sygnału: SD

Początek nadawania: 02.01.2017

Grupa docelowa: wszyscy 16-49 lat

Zawartość programowa: Kanał oferuje programy rozrywkowe, informacyjne, filmy, seriale oraz sport na żywo

Standard nadawania: naziemna/kabel/satelita

Dostępność: FTA

Zasięg techniczny: n/d

colr-orange

Kanał: Polsat Play

Kategoria: lifestyle

Dystrybucja sygnału: HD

Początek nadawania: 06.10.2008

Grupa docelowa: mężczyźni 16-44 lat

Zawartość programowa: Programy poświęcone różnorodnym męskim hobby, np. wędkarstwo, motoryzacja, seriale dokumentalne, poradnikowe, lifestyle, prezentacje modnych gadżetów

Standard nadawania: kabel/satelita

Dostępność: non‑FTA

Zasięg techniczny: 49%

colr-orange

Kanał: CI Polsat

Kategoria: kryminalny

Dystrybucja sygnału: SD

Początek nadawania: 24.11.2011

Grupa docelowa: wszyscy 16-49 lat 

Zawartość programowa: Programy kryminalne, oparte na faktach. Dokumenty prezentujące pracę policji, detektywów, czy laboratoriów kryminalistycznych

Standard nadawania: kabel/satelita

Dostępność: non‑FTA

Zasięg techniczny: 39,3%

colr-orange

Kanał: Polsat Viasat Explore

Kategoria: lifestyle

Dystrybucja sygnału: SD/HD

Początek nadawania: 01.03.2013

Grupa docelowa: mężczyźni 16-49 lat

Zawartość programowa: Kanał dedykowany mężczyznom, oferuje programy prezentujące ekstremalne zawody, sporty, wyprawy do trudno dostępnych miejsc

Standard nadawania: satelita

Dostępność: non‑FTA

Zasięg techniczny: 39%

Nauka i informacje
colr-orange

Kanał: Polsat News

Kategoria: informacyjny

Dystrybucja sygnału: HD

Początek nadawania: 07.06.2008

Grupa docelowa: wszyscy 16-49 lat

Zawartość programowa: 24-godzinny kanał informacyjny, w znacznej części realizowany na żywo, poświęcony wydarzeniom w Polsce i na świecie

Standard nadawania: kabel/satelita

Dostępność: non‑FTA

Zasięg techniczny: 55,8%

colr-orange

Kanał: Polsat News 2

Kategoria: biznesowy

Dystrybucja sygnału: SD

Początek nadawania: 08.02.2007

Grupa docelowa: top management

Zawartość programowa: Najświeższe informacje i komentarze do istotnych wydarzeń na rynku

Standard nadawania: kabel/satelita

Dostępność: non‑FTA

Zasięg techniczny: 56%

colr-orange

Kanał: Polsat Doku

Kategoria: ogólnotematyczny

Dystrybucja sygnału: HD

Początek nadawania: 10.02.2017

Grupa docelowa: wszyscy 16-49 lat

Zawartość programowa: Kanał dokumentalny oferujący programy historyczne i naukowe, adresowany do widzów zainteresowanych problemami współczesnego świata, podróżami i przyrodą

Standard nadawania: kabel/satelita

Dostępność: non-FTA

Zasięg techniczny: n/d

colr-orange

Kanał: Polsat Viasat Nature

Kategoria: przyrodniczy

Dystrybucja sygnału: SD

Początek nadawania: 01.03.2013

Grupa docelowa: wszyscy 16-49 lat

Zawartość programowa: Oferuje programy przyrodnicze dla całej rodziny

Standard nadawania: satelita

Dostępność: non‑FTA

Zasięg techniczny: 36,5%

colr-orange

Kanał: Polsat Viasat History

Kategoria: historyczny

Dystrybucja sygnału: SD/HD

Początek nadawania: 01.03.2013

Grupa docelowa: wszyscy 16-49 lat

Zawartość programowa: Oferuje różnorodne programy związane z historią różnych okresów

Standard nadawania: satelita

Dostępność: non‑FTA

Zasięg techniczny: 43,6%

Doskonałe wyniki Polsatu w 2016 roku

Telewizja Polsat jest jedną z dwóch wiodących prywatnych grup telewizyjnych w Polsce pod względem przychodów i udziału w rynku reklamy. W 2016 roku główny kanał Grupy, Polsat, uzyskał 13,23% udziału w widowni w całej dobie, co było najwyższym wynikiem na rynku. Średnioroczny zasięg techniczny stacji wyniósł ponad 99,9%. Kanały tematyczne Grupy Polsat miały 11,6% udziału w widowni.

Telewizja Polsat rok 2016 zakończyła na pozycji lidera oglądalności. W grupie wszystkich badanych z wynikiem 11,45% wyprzedziła TVP1 - 11,10% i TVN – 10,38%. Wśród widzów w grupie komercyjnej Polsat również nie miał sobie równych notując 13,23% udziałów, przy 12,75% TVN-u, oraz 7,39% TVP1. Stacja poprawiła wynik w tej grupie względem roku 2015

Portfolio kanałów Grupy Polsat składa się z 24 stacji (z czego 14 w jakości HD). Wśród nadawanych przez nas kanałów znajdują się kanały rozrywkowe, sportowe, informacyjne, muzyczne, lifestyle, filmowe oraz dla dzieci. Stacje dostępne są w dystrybucji kablowo-satelitarnej, a trzy kanały wchodzące w skład MUX-2, czyli Polsat Sport News (od 2 stycznia 2017 roku Super Polsat), TV4 i TV6, dostępne drogą naziemną. Polsat, główna stacja Grupy także wchodząca w skład MUX, konkuruje z kanałami o zasięgu ogólnopolskim - TVN, TVP1, TVP2 oraz mniejszymi kanałami dostępnymi w naziemnej telewizji cyfrowej.

Ramówka Polsatu: rozrywka, filmy i seriale

Doskonały wynik Polsatu w 2016 roku to efekt atrakcyjnej i konsekwentnej oferty programowej, w tym udanej jesiennej ramówki stacji oferującej doskonałą rozrywkę, filmy i seriale, jeden z czołowych programów informacyjnych Wydarzenia oraz emocjonujące transmisje sportowe. Wpływ na wyniki za 2016 rok miały również koncerty: Disco pod gwiazdami i Roztańczony PGE Narodowy (transmitowane również na kanale Disco Polo Music), jubileusz 15-lecia Kabaretu Neo-Nówka czy Sylwestrowa Moc Przebojów Katowice 2016. Od 10 czerwca do 10 lipca stacja pokazała UEFA Euro 2016 obywające się we Francji. W sumie Polsat transmitował na swojej antenie aż 24 mecze turnieju. Największą widownię zebrały spotkania z udziałem naszej reprezentacji:  Polska – Portugalia 6,9 mln, Polska -Niemcy 5,5 mln i Polska - Ukraina  5,1 mln widzów. 

Spośród pozostałych kanałów Grupy Polsat, najwyższą oglądalność w 2016 roku w grupie komercyjnej zanotowały Czwórka – 3,65% i Polsat 2 - 1,44%. Spośród innych anten najwyższe udziały w historii w ubiegłym roku osiągnęły Szóstka - 1,72%, Polsat Film - 0,79% ( z ciekawą ofertą filmową), kanał Disco Polo Music - 0,27% (letnie koncerty m.in. Disco Hit Festival Kobylnica) i Polsat Play – 0,67% -  (głównie m.in. dzięki kontynuacji kultowego serialu dokumentalnego Chłopaki do wzięcia i dwóm udanym nowościom Drwale i inne opowieści Bieszczadu oraz Łowca pedofilów)

Korzystnie rok 2016 zamknęła również cała Grupa Polsat. Wynik na poziomie 24,9% w grupie komercyjnej dał jej pozycję lidera, zaś wśród wszystkich badanych kanały Grupy uzyskały bardzo wysokie udziały - 22,7%. 

Na atrakcyjność i różnorodność treści programowych składają się:

  1. produkcje polskie - to około 60% emitowanych treści.* Polsat dąży do różnicowania źródeł pozyskiwania programów, co ma na celu zagwarantowanie efektywnego zarządzania kosztami produkcji. Dzięki temu można wybierać z szerokiego wachlarza ofert te, które są zarówno atrakcyjne, jak i efektywne kosztowo, aby zapewnić gwarantującą sukces konstrukcję ramówki.
  2. produkcje zagraniczne. Zagraniczne licencje programowe w dużej części dotyczą zakupu praw do emisji filmów, seriali oraz wydarzeń sportowych. Kluczowymi partnerami Grupy przy kupowaniu filmów i seriali są największe studia filmowe. Znajdują się wśród nich Sony Pictures TV International, 20th Century Fox TV, The Walt Disney Company, Warner Bros International TV Distribution, CBS Studios. Kontrahentem oferującym zagraniczne produkcje jest także Monolith Films.
  3. licencje sportowe. W roku 2016 Grupa Polsat podpisała umowę z UEFA na pakiet eliminacji do Mistrzostw Europy 2020 oraz Mistrzostw Świata 2022. W nabytym pakiecie znajdują się również nowe europejskie rozgrywki piłkarskie – Liga Narodów: eliminacje i turniej finałowy (Final Four) 2019 i 2021. Grupa zakupiła także prawa do turnieju finałowego Mistrzostw Europy do lat 21 w piłce nożnej, który w czerwcu 2017 odbędzie się w Polsce. Od dekady Polsat posiada również nabyte od Profesjonalnej Ligi Piłki Siatkowej prawa do transmisji rozgrywek Plus Ligi oraz Orlen Ligi. W roku 2014 przedłużony został kontrakt na kolejnych pięć sezonów 2015-2020.
*dane dla kanałów: Polsat, Polsat HD, Polsat2, Polsat Play, Polsat Cafe, Polsat Film, Polsat News, Polsat Sport, Polsat Sport Extra, Polsat Sport News, Polsat News 2, TV4, TV6, Polsat Romans, Disco Polo Music, MUZO.TV).

Stacje telewizyjne w Polsce

Główne stacje telewizyjne

Polski rynek telewizyjny pozostaje zdominowany przez cztery największe stacje nadające naziemnie: TVP1, TVP2, TVN i POLSAT, które w 2016 roku uzyskały łącznie 41,1% udziałów w widowni w grupie komercyjnej. W roku 2016 w dalszym ciągu następował wyraźny postęp fragmentaryzacji rynku telewizyjnego. Mniejsze stacje dostępne w multipleksach zyskiwały na znaczeniu, przede wszystkim kosztem wspomnianych czterech największych kanałów dostępnych wcześniej w analogowej telewizji naziemnej.

Grupa TVN

W 2016 roku główny konkurent Polsatu, stacja TVN, miała 12,75% udziału w widowni w całej dobie. Średnioroczny zasięg techniczny stacji wynosił ponad 99,9%. Stacja TVN wystartowała w 1997 roku, należy do Grupy TVN, która w chwili obecnej jest w 100% kontrolowana przez medialny koncern Scripps Network Interactive. Kanały tematyczne Grupy TVN uzyskały w całym 2016 roku 10,2% udziału w widowni w całej dobie.

Grupa TVP

W skład Grupy TVP wchodzi dwanaście stacji, w tym TVP1 i TVP2. Grupa ta jest jednym z głównych graczy na polskim rynku reklamy. W 2016 roku główne stacje Grupy TVP uzyskały 7,4% (TVP1) i 7,2% (TVP2) udziałów w widowni w całej dobie. Zasięg techniczny obu stacji wynosi 99,9% telewizyjnych gospodarstw domowych. Kanały tematyczne TVP zyskały 7,6% udziałów w widowni. TVP jako nadawca publiczny poza opłatami za emisję reklam uzyskuje dodatkowe przychody z abonamentu płaconego przez użytkowników telewizji na podstawie Ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 roku o opłatach abonamentowych. Stanowiły one 25,6% całkowitych przychodów Grupy TVP w roku 2016.

Cyfrowa telewizja naziemna (DTT)

Obecnie usługa telewizji cyfrowej oferowana jest w Polsce na czterech multipleksach bezpłatnych oraz jednym płatnym, skierowanym do odbioru telewizji w urządzeniach mobilnych. Szacuje się, że docelowo na polskim rynku może funkcjonować sześć multipleksów.

  • MUX-1 obecnie udostępnia kanały: Telewizja TRWAM (kanał społeczno-religijny), STOPKLATKA TV (kanał filmowy), Fokus TV (kanał edukacyjno-poznawczy) oraz TVP ABC (kanał dla dzieci w wieku 4-12 lat). Zasięg MUX-1 na dzień wyłączenia nadawania analogowej telewizji naziemnej Urząd Komunikacji Elektronicznej („UKE”) szacował na 98,8% populacji Polski.
  • MUX-2 zarezerwowany jest dla nadawców komercyjnych, w tym TV POLSAT. Regularna transmisja POLSATU w ramach cyfrowej telewizji naziemnej rozpoczęła się 30 września 2010 roku. Na dzień wyłączenia nadawania analogowej telewizji naziemnej zasięg MUX-2 szacowano na 98,8%.
  • MUX-3 jest przeznaczony tylko dla nadawcy publicznego. Miał on największy zasięg, na dzień wyłączenia nadawania analogowej telewizji naziemnej szacowany był na poziomie 99,5%, co wynika z faktu, że jego sygnał emitowany jest z większej liczby obiektów niż sygnał pozostałych multipleksów.
  • MUX-4 jest zarezerwowany dla spółki INFO-TV-FM (należącej do Cyfrowego Polsatu), która uruchomiła na nim emisję telewizji na urządzenia mobilne.
  • MUX-8 został uruchomiony 1 sierpnia 2016 roku, lecz nie zostały uruchomione na nim żadne kanały telewizyjne. Ich start odbywa się sukcesywnie od 25 października 2016 roku. Obecnie uruchomione są 4 kanały - Metro, Zoom TV, Nowa TV i WP. W wyniku toczących się prac nad uruchomieniem nadajników w połowie 2017 roku zasięg MUX-8 powinien osiągnąć pułap 95% populacji.

Poza multipleksami ogólnopolskimi istnieje również możliwość nadawania programów poprzez multipleksy lokalne. W chwili obecnej działa pięć takich multipleksów.

Źródła przychodów Grupy Telewizji Polsat

W segmencie nadawania i produkcji telewizyjnej kluczowe źródło przychodów Grupy Polsat (około 77% w 2016 roku) stanowią wpływy ze sprzedaży reklamy i sponsoringu. W przypadku reklamy telewizyjnej funkcjonują dwa podstawowe rodzaje komunikacji: spoty reklamowe sprzedawane w blokach reklamowych oraz sponsoring programów reklamowych w formie prezentowanych plansz sponsorskich umieszczanych przy zwiastunach programu, przed i po sponsorowanym programie oraz w przerwach reklamowych sponsorowanych programów.

Drugim, po przychodach reklamowych i sponsoringowych, źródłem przychodów w  segmencie nadawania i produkcji telewizyjnej jest sprzedaż praw do emisji kanałów Grupy w sieciach kablowych i satelitarnych. W roku 2016 to źródło przychodów stanowiło 17% przychodów tego segmentu. Jednym ze źródeł przychodów Grupy Telewizji Polsat jest również dystrybucja programów w Internecie za pośrednictwem telewizji internetowej IPLA.

Biuro Reklamy Polsat Media

Polsat Media Biuro Reklamy odpowiada za sprzedaż reklam, sprzedaż pakietów sponsorskich, planowanie kampanii, analizę posprzedażową, badania rynkowe i analizy, rozwój nowych produktów oraz, co bardzo ważne, podnoszenie jakości relacji z obecnymi i potencjalnymi reklamodawcami. Aby zagwarantować odpowiedni poziom wsparcia w planowaniu kampanii reklamowych w stacjach Grupy, zespół Polsat Media Biuro Reklamy współpracuje też ściśle z klientami i domami mediowymi w projektowaniu działań niestandardowych, takich jak kampanie sponsorskie i inne pochodne działania cross-promocyjne.

Ceny GRP są ustalane przez zespół biura reklamy Polsat Media Biuro Reklamy na każdy miesiąc dla poszczególnych stacji lub grup kanałów. W przypadku umów na pakiety GRP biuro reklamy gwarantuje cenę dostarczenia umówionej wielkości widowni.

W 2016 roku Biuro Reklamy Polsat Media zostało po raz kolejny bardzo wysoko ocenione w rankingu biur reklamy telewizyjnej w raporcie przeprowadzonym przez Millward Brown na zlecenie Media i Marketing Polska, uzyskując najwyższe oceny w trzech kluczowych z punktu widzenia domów mediowych wymiarach, spośród ośmiu prezentowanych w badaniu: mam do nich zaufaniedają mi poczucie bezpieczeństwa, szybko i wyczerpująco odpowiadają na brief oraz działają elastycznie i sprawnie w sytuacji zmiany w trakcie kampanii.

Rynek reklamy telewizyjnej w Polsce

W 2016 roku telewizja pozostawała dominującym medium reklamowym, mającym udział w całkowitych wydatkach na reklamę na poziomie 52%. Zdaniem Zenith Optimedia Group udział ten pozostanie na zbliżonym poziomie w kolejnych latach z niewielką tendencją spadkową. Znaczący wzrost udziału Internetu nie wpływa istotnie na pozycję reklamy telewizyjnej z racji spadków wydatków w mediach drukowanych.

Cechą charakterystyczną polskiego rynku reklamy jest wysoka konsumpcja telewizji. W 2016 roku średni czas oglądania telewizji w całej badanej populacji utrzymał się na bardzo wysokim poziomie, szacowanym na 262 minuty dziennie. Taki wynik pozwala zakładać, że rynek ten będzie nadal atrakcyjną platformą komunikacji dla reklamodawców.

W oparciu o estymacje wielkości rynku reklamy wykonane przez dom mediowy Starcom, w 2016 roku Grupa Polsat miała 26,9% udziałów w rynku reklamy telewizyjnej, wartym około 4 mld zł. Wskaźnik power ratio wyniósł w 2016 roku 1,08 (liczony jako stosunek udziałów w rynku reklamy do udziałów w widowni w grupie wszyscy 4+).

Według szacunków Zenith rok 2017 przyniesie wzrost wielkości polskiego rynku reklamy TV netto o 0,7%. Jesteśmy przekonani, że reklama telewizyjna jest bardzo efektywną formą komunikacji z klientem. Ponadto analizując relację między wartością rynku reklamy w Polsce a wartością PKB, widzimy ciągle duży potencjał wzrostu. Jeśli spojrzymy na relację miedzy tymi wskaźnikami na innych rynkach europejskich, widać, że polski wskaźnik (0,37%) jest wyraźnie niższy niż ma to miejsce w Wielkiej Brytanii (0,89%), Słowacji (0,71%), Niemczech (0,64%), Holandii (0,57%) czy w Czechach (0,54%).

Zaplecze techniczne Grupy Polsat

Telewizja Polsat jako wiodący nadawca komercyjny i twórca treści telewizyjnych wykorzystuje najnowsze technologie i bazuje na nowoczesnym sprzęcie. Głównym formatem obrazu jest standard High Definition 1080i50. Od 2013 roku produkcja i emisja opiera się na elektronicznym obiegu materiałów, co skutecznie przyśpiesza i upraszcza obróbkę oraz przekazywanie materiałów w porównaniu do taśm, dając dodatkowe możliwości eksploatacji materiałów, np. na VOD i urządzeniach mobilnych. Główne elementy zaplecza technologicznego to:

  • cztery cyfrowe studia telewizyjne: A, B, C i D, wszystkie wyposażone w nowoczesny, nowy lub niedawno zmodernizowany sprzęt,
  • pięć w pełni cyfrowych wozów transmisyjnych, w tym cztery duże, nowoczesne HD do produkcji estradowych i sportowych oraz mały wóz SD do szybkiej produkcji krótkich programów,
  • dwukamerowy wóz Slow Motion HD do powtórek sportowych,
  • 13 cyfrowych wozów satelitarnych do przesyłania sygnałów telewizyjnych bezpośrednio z miejsc wydarzeń, z których osiem pracuje w jakości HD,
  • wielokanałowy, automatyczny system emisji dla 21 naszych kanałów,
  • system multipleksu zapewniający efektywną dystrybucję sygnału do widza,
  • cyfrowy system przełączania sygnałów telewizyjnych ośrodka,
  • systemy i sieci komputerowe przeznaczone do obsługi zadań technologicznych w obszarach produkcji programów informacyjnych, sportowych, autopromocyjnych i postprodukcji,
  • cyfrowe archiwum programowe z nowoczesnym systemem zarządzania treścią – Media Asset Management,
  • systemy montażowe pracujące w HD połączone sieciami technologicznymi IT i SDI,
  • ponad 80 kamer reporterskich HD opartych o zapis na kartach pamięci SxS wraz z niezbędnym wyposażeniem i akcesoriami,
  • systemy technologiczne do wymiany sygnałów w ośrodku i z biurami regionalnymi oraz
  • dwusilnikowy śmigłowiec EC-135 z kamerą HD stabilizowaną żyroskopowo, wykorzystywany do potrzeb realizacyjnych z możliwością przesyłu sygnału w jakości HD do 100 km.

CYFROWA STREFA TWÓRCÓW

Cyfrowa Strefa Twórców to zintegrowana platforma cyfrowa uruchomiona w maju 2016 r., która pozwala na bezpośrednią i sprawną komunikację przedstawicieli Grupy z twórcami, scenarzystami i producentami filmowymi.

Za jej pośrednictwem Grupa Polsat będzie realizować plany dotyczące zwiększenia zaangażowania swoich spółek w produkcję, koprodukcję i dystrybucję filmową z myślą o poszerzeniu i uatrakcyjnieniu polskiej oferty oraz zwiększeniu widowni kinowej świadomie wybierającej produkcje rodzime.

We wrześniu 2016 roku wybrano cztery projekty, w które Grupa Polsat zamierza zainwestować w najbliższym czasie. W efekcie współpracy inicjatorów programu z twórcami widzowie obejrzą: biografię Anny Przybylskiej, historię inspirowaną życiem sportowca Jerzego Górskiego, zabawną animację opartą na kultowej serii komiksowej i komedię o perypetiach 30-letniej singielki.