NAJWIĘKSZY DOSTAWCA PŁATNEJ TELEWIZJI W POLSCE
Cyfrowy Polsat to największy dostawca płatnej telewizji w Polsce i czołowa platforma satelitarna w Europie pod względem liczby klientów.
- Zapewnia dostęp do ponad 180 kanałów, w tym niemal 80 kanałów HD.
- Elastyczna oferta i szerokie portfolio pakietów.
- Dzięki serwisowi Cyfrowy Polsat GO, klienci oglądają ulubione stacje nie tylko za pośrednictwem dekodera, ale także w telefonie i na tablecie. To tysiące programów na życzenie i ponad 100 kanałów online na urządzeniach mobilnych.
- Usługa Multiroom HD Cyfrowego Polsatu umożliwia korzystanie z tego samego pakietu telewizji nawet na 4 telewizorach.
- Platforma posiada własne centrum nadawacze umożliwiające emitowanie kanałów telewizyjnych na wykorzystywane przez nią transpondery na satelitach Hot Bird.
- Firma korzysta z najnowszego systemu kompresji MPEG-4, który pozwala na zwiększenie jakości oferowanych usług oraz bardziej efektywne eksploatowanie pojemności satelitarnej.
- Cyfrowy Polsat to jedyny operator posiadający dekodery własnej produkcji. Taka sytuacja pozwala na kontrolę procesu produkcji i proponowanie klientom wysokiej jakości sprzętu odpowiadającego ich potrzebom.
W styczniu 2016 roku firma wprowadziła na rynek najnowszy, najbardziej zaawansowany technologicznie dekoder dostępny w ofertach platform satelitarnych w Polsce - EVOBOX PVR. Jest to 18 model, jaki opuścił linię produkcyjną Cyfrowego Polsatu.
Dekoder EVOBOX PVR posiada oprogramowanie oparte o rozwiązania zapewniające telewizję spersonalizowaną i zintegrowaną. Dekoder umożliwia nagrywanie aż trzech kanałów jednocześnie, ma nowoczesny design, a jego innowacyjne oprogramowanie powstało we współpracy z firmą ADB. Urządzenie to wychodzi poza działanie klasycznego dekodera i dzięki nowym funkcjom staje się domowym centrum multimedialnym.
Za pośrednictwem dekodera podłączonego do Internetu można korzystać także z serwisu Cyfrowy Polsat GO (aplikacja w dekoderze), który poszerza pakiet satelitarny o dostęp online do treści na żądanie zgodnych z wybranym przez abonenta pakietem telewizyjnym oraz do dodatkowych płatnych i bezpłatnych treści VOD. Dzięki temu abonent ma ciągły dostęp do biblioteki tysięcy materiałów wideo na żądanie.
Korzystając dodatkowo z opcji ON THE GO, otrzymuje dostęp do ponad 100 kanałów tv na 3 wybranych urządzeniach mobilnych jednocześnie, a dzięki temu możliwość oglądania telewizji nie tylko w domu, ale także mobilnie, w dowolnym miejscu z dostępem do Internetu.
Lider rynku płatnej telewizji
W Polsce usługi płatnej telewizji oferowane są przez operatorów platform satelitarnych (DTH) i telewizji kablowych oraz poprzez protokół internetowy (IPTV).
- W 2016 roku dominujący udział w rynku płatnej telewizji, zarówno w ujęciu wartościowym, jak i ilościowym posiadali operatorzy platform satelitarnych – niemal 55% według liczby abonentów. W Polsce działają trzy płatne platformy cyfrowe: Cyfrowy Polsat, nc+ oraz Orange (sprzedaje usługi od nc+), przy czym rynek jest praktycznie podzielony pomiędzy dwóch pierwszych. Baza abonentów na rynku platform satelitarnych w Polsce jest względnie stabilna i w 2016 roku było ich ok. 6 mln.
Cyfrowy Polsat jest liderem rynku pod względem liczby klientów. Na koniec 2016 roku świadczył usługi płatnej telewizji satelitarnej dla ponad 3,5 miliona abonentów. Oferta była jednocześnie aktywnie rozwijana o opcję Mutiroom, przez co na 31 grudnia 2016 roku Cyfrowy Polsat świadczył blisko 4,8 mln kontraktowych usług płatnej telewizji (łącznie z usługami płatnego dostępu do telewizji online), w tym ponad 1 milion usług Multiroom.
W oparciu o prognozy PMR szacunkowo można przyjąć, że na koniec 2016 roku udział Cyfrowego Polsatu w rynku płatnej telewizji w Polsce według liczby abonentów wyniósł blisko 32%. Druga pod względem liczby abonentów była platforma nc+, która na koniec 2016 roku świadczyła usługi dla ok. 2,1 mln abonentów, według danych publikowanych przez grupę Vivendi (udziałowiec platformy), co dało jej około 19% udziału w rynku płatnej telewizji. Z platformą nc+ współpracuje Orange, który oferuje płatną telewizję DTH opartą o ofertę programową nc+ w ramach swoich pakietów zintegrowanych.
- Operatorzy telewizji kablowych w sumie posiadają nieco ponad 40% udziałów w rynku płatnej telewizji. W Polsce działa ok. 400 operatorów kablowych, w tym trzech największych: UPC Polska Sp.zo.o., Vectra S.A. i Multimedia Polska S.A. Na koniec trzeciego kwartału 2016 roku szacowany łączny udział tych trzech operatorów w rynku płatnej telewizji w Polsce wynosił około 23%.
- Wiodącymi operatorami IPTV w Polsce są Orange Polska oraz Netia S.A. Pozostała część rynku IPTV jest rozdrobniona pomiędzy Multimedia Polska S.A. oraz lokalnych dostawców usług internetowych (ISP). Mimo silnej dynamiki wzrostu znaczenie IPTV pozostaje marginalne przy udziale w rynku na poziomie niecałych 5%.
Zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym sytuacja na polskim rynku płatnej telewizji jest stabilna. Z jednej strony wysoki poziom penetracji rynku usługami powoduje, że potencjał wzrostu jest bardzo niski. Z drugiej strony operatorzy płatnej telewizji aktywnie lojalizują swoje bazy abonenckie, przede wszystkim poprzez coraz bardziej popularną pakietyzację usług, oferując płatną telewizję z usługami telekomunikacyjnymi (internet, telefon), czy rozwijanie i oferowanie klientom własnych serwisów wideo online (ang. OTT – over the top), umożliwiających odbiór treści na żądanie na szerokiej gamie urządzeń mobilnych. Trend ten prowadzi do coraz silniejszego przenikania się rynków płatnej telewizji i telekomunikacyjnego.
Ogólne prognozy rozwoju rynku płatnej telewizji
Według prognoz PMR w latach 2016-2021 rynek płatnej telewizji w Polsce znajdzie się w stagnacji przy minimalnie spadającej liczbie klientów. Wynika to przede wszystkim z wysokiej penetracji rynku oraz wysokiego stopnia nasycenia standardem DVB-T grupy docelowej usług telewizji naziemnej.
Aby przyciągnąć użytkowników DVB-T ,operatorzy płatnej telewizji będą urozmaicać swoją ofertę, by była jak najbardziej unikalna. Istotnymi czynnikami wpływającymi na utrzymanie bazy klientów są:
- oferty łączone, zawierające usługi telekomunikacyjno-kontentowe połączone ze sprzedażą sprzętu (tablety, smartfony, laptopy, telewizory) i usługami dodatkowymi oraz
- rozszerzanie oferty treści dostępnych na wyłączność. Na znaczeniu szybko zyskują nowoczesne technologie, które umożliwiają dostarczanie materiałów za pośrednictwem Internetu (m.in. na żądanie), w szczególności na urządzenia mobilne.
Według PMR w okresie 2016-2021 platformy satelitarne nadal będą stanowić największy segment rynku płatnej telewizji w Polsce, osiągając pod koniec prognozowanego okresu 57% udziału w rynku pod względem wartościowym. Drugim największym segmentem pozostaną operatorzy kablowi z udziałem w rynku na poziomie ok. 37% na koniec 2021 roku. Pomimo najwyższej dynamiki wzrostu znaczenie usług IPTV pozostanie w tym okresie niewielkie, choć na rozwój tego segmentu może pozytywnie wpłynąć rozwój sieci szerokopasmowego dostępu do internetu oraz sieci światłowodowych.
Rozwój Grupy Polsat na rynku płatnej telewizji
Odpowiednio reagując na zmiany w zachowaniach i oczekiwaniach konsumentów i kierując dostosowaną ofertę do nowych grup docelowych Grupa Polsat może znacząco poszerzyć rynek płatnej telewizji. Dzięki migracji do standardu kompresji MPEG4 jest w stanie zaoferować obecnym i potencjalnym klientom szerszą ofertę programów przy jednoczesnej, znaczącej poprawie jakości przekazywanego sygnału.
Wraz z rozwojem rynku i technologii, znacznie poszerzył się wybór urządzeń, na które można produkować i dystrybuować treści telewizyjne. W szybkim tempie rośnie liczba posiadanych przez konsumentów urządzeń mobilnych: laptopów, tabletów i smartfonów. W tej grupie upatrywany jest perspektywiczny, między innymi dla usług telewizyjnych segment rynku. Możliwość rozwoju rynku istnieje także w dużej grupie polskich gospodarstw domowych posiadających więcej niż jeden odbiornik telewizyjny, a także w segmencie klientów z niskim ARPU.
WIDEO ONLINE - IPLA
Oglądaj, co chcesz
IPLA to lider rynku wideo online w Polsce z największą legalną bazą treści telewizyjnych. To ponad 80 kanałów i kilkadziesiąt tysięcy materiałów VOD, w tym 147 tytułów seriali i programy z kilkudziesięciu stacji TV. IPLA oferuje też około 200 godzin miesięcznie relacji z największych wydarzeń sportowych, newsy, kilkaset tytułów filmowych, bajki, rozrywkę oraz edukację.
Treści IPLI oferowane są w pakietach: IPLA SPORT, IPLA FILMY i SERIALE, IPLA DZIECI, IPLA WIEDZA i NEWS, IPLA ROZRYWKA, IPLA ELEVEN SPORTS oraz IPLA EXTRA, które aktywowane są na okres 30 lub 90 dni. Użytkownicy korzystają także z możliwości wykupienia 48-godzinnych dostępów do pojedynczych materiałów.
Na czym chcesz
Materiały IPLI można oglądać na komputerach, tabletach, laptopach, smartfonach, telewizorach Smart TV, dekoderach, konsolach do gier.
- 90% treści IPLI dostępnych jest bezpłatnie (z reklamami),
- wszystkie materiały są legalne
W 2016 roku w IPLI znalazło się wiele nowości, które wyróżniają ją na tle innych serwisów VOD w Polsce.
- Kilkadziesiąt nowych kanałów. Oprócz tysięcy materiałów wideo na życzenie, popularnych filmów, seriali, bajek, najbogatszej w Polsce propozycji legalnych transmisji sportowych, newsów i publicystyki wideo, w IPLI za pośrednictwem aplikacji, na smartfonach i tabletach można oglądać ponad 80 kanałów telewizyjnych na żywo! Wśród nowości wprowadzonych w 2016 roku znalazły się: stacje sportowe, filmowo-serialowe, rozrywkowo-lifestylowe, podróżnicze, przyrodnicze i naukowe, muzyczne oraz dla dzieci.
- Funkcja zapisywania materiałów na urządzeniu. Nowe wersje aplikacji mobilnych IPLI z 2016 roku na urządzenia z systemami Android i iOS wzbogacone są o funkcję umożliwiającą pobieranie wideo bezpośrednio na urządzenie. Po zapisaniu wybranych materiałów możliwe jest ich odtwarzanie przez kolejne 48 godzin, nawet w miejscach bez dostępu do Internetu lub z ograniczonym zasięgiem, np. w samolocie, w lesie, nad jeziorem czy w górach. Rozwiązanie to pozwala na zaoszczędzenie pakietu danych i dostęp do ulubionych treści w każdej sytuacji. Wśród materiałów dostępnych w różnych pakietach, na start do pobrania znalazły się m.in. najciekawsze i najczęściej oglądane serie Telewizji Polsat, takie jak: Przyjaciółki, Pierwsza miłość, Świat według Kiepskich, Kabaret na żywo, Dlaczego ja, Trudne sprawy, Zdrady, Pielęgniarki, Ewa gotuje, Nasz nowy dom (razem ponad 7 tys. materiałów wideo), a także krótkie i długie filmy dla najmłodszych (ponad 350 materiałów wideo). Obecnie biblioteka treści do pobrania powiększyła się już do 40 tys. materiałów.
W Polsce wideo mogą zapisywać internauci posiadający pakiet IPLA EXTRA (możliwość pobrania materiałów Telewizji Polsat, filmów dla dzieci i wybranych bezpłatnych treści), za granicą – posiadający pakiet IPLA WORLD (możliwość pobrania m.in. popularnych seriali Telewizji Polsat).Treści, które można pobrać, oznaczone są odpowiednim symbolem (pobierz) widocznym jedynie z poziomu aplikacji (na Android i iOS).
- Aplikacja IPLI na iOS to jedyna polska aplikacja VOD z możliwością bezpośredniego zakupu via AppStore, inne aplikacje wymagają „wyjścia” na stronę www.
W 2016 roku IPLA pokazała wiele wydarzeń sportowych m.in. mecze UEFA EURO 2016, znane i lubiane przez widzów gale KSW, galę Polsat Boxing Night Adamek vs Molina, światowe gale bokserskie, mecze PlusLigi, mecze Bundesligi, Ekstraklasy, Mistrzostwa Europy w piłce ręcznej mężczyzn, Wimbledon, wyścigi Formuły 1.
Użytkownicy mogli oglądać także nowe sezony popularnych seriali tj.: Mad Dogs, The Player, Hannibal, Heroes, Crossing Lines oraz, także przedpremierowo, seriale z nowych ramówek Telewizji Polsat tj. Przyjaciółki, Świat według Kiepskich, Pierwsza miłość, Zdrady, Trudne sprawy oraz najnowsze propozycje polskich i światowych wytwórni, m.in.: Wołyń, Kochaj, Moje córki krowy, Planeta singli. Hitem były też wydarzenia rozrywkowe jak: Must Be The Music (wiosna 2016), Rybnicka Jesień kabaretowa Ryjek 2016, Zielonogórskie Kabaretobranie, jubileusze występów kabaretów NeoNówka, Grupa Mocarta oraz koncerty: Disco Polo pod Gwiazdami czy Legendy Popu.
Z myślą o potrzebach osób niesłyszących oraz niedosłyszących IPLA rozwinęła funkcję udostępniania napisów i poszerzyła bibliotekę materiałów z napisami o kolejne propozycje z oferty Telewizji Polsat, dostępne na stronie www.ipla.tv. Obecnie dostępnych jest kilkaset pozycji z napisami, oznaczonych specjalną ikoną, co ułatwia ich identyfikację, a liczba ta stale rośnie.
Średniomiesięcznie IPLĘ odwiedza ok.3,8 mln użytkowników.